Napęd Rotor II

 

Nowy Rotor 2 od Techno-Fly to nowa koncepcja ramy napędu oraz zmieniona linia kolorystyczna.

Od 2010 roku pracowaliśmy nad opracowaniem taniego i lekkiego silnika o pojemności 130 ccm.

Rotor.II-1

Uznaliśmy, że optymalne umieszczenie cylindra polega na umieszczeniu go poziomo tak, aby zapewnić jego dodatkowe chłodzenie.

Aby spełnić założenia projektu ROTOR, musieliśmy zmienić całkowicie podejście do tematu.

Silniki Ventor mają już za sobą „wiek młodzieńczy”. Przez wiele lat obecności na rynku firma bardzo dopracowała swój produkt. Dlaczego więc nie skorzystać z tak bogatego doświadczenia? Dzięki wykorzystaniu kilku podzespołów i rozwiązań z Ventora, nowy silnik ROTOR H130 posiada wszystkie zalety Ventora oprócz przekładni zębatej oraz sprzęgła. W zamian za tę „niedogodność” w ROTORZE oferujemy coś, czego z kolei nie ma Ventor – horyzontalny układ cylindra. Takie przesunięcie środka masy silnika w zmniejsza efekt skrętu odśmigłowego. Dodatkowo wystawienie cylindra poza plecy pilota daje dodatkowe chłodzenie. Testy wykazały, że taki układ zapewnia o wiele lepsze chłodzenie cylindra i głowicy.

Wyeliminowanie przekładni zębatej to usunięcie najdroższej części silnika. Koszty produkcji tego elementu znacznie podnoszą cenę napędu Ventor. Rotor nie posiada przekładni zębatej ani sprzęgła.

Dane techniczne

Rotor II
  Typ silnika
jednocylindrowy dwusuwowy 
  Moc silnika
25 KM 
  Pojemność skokowa
130 cm3 
  Gaźnik Tillotson
  Śmigło
 węglowe – 126 cm lub 130 cm
  Siła ciągu (w zależnosci od ciśnienia,wilgotności i  temperatury otoczenia)
63-65 kg (śmigło 130 cm)
  Rodzaj przekładni pasowa
  Sprzęgło odśrodkowe NIE
  Rozrusznik w zależności od opcji: ręczny
  Zbiornik paliwa w zależności od opcji kosza: 11,5 , 16, litrów umieszczony na dole
  Całkowity ciężar napędu (gotowy do lotu, bez paliwa)
w zależności od opcji: 22.5 kg
  Zużycie paliwa  (pilot 85kg- latanie przelotowe)
3.5 l/h  –  skrzydło o profilu klasycznym 4.5 l/h – skrzydło o profilu samostatecznym
  Kosz

w zależności od opcji: aluminiowy , dzielony na cztery + stelaż z silnikiem,

  Podwieszenie

w zależności od opcji: górne standardowe  z wyporami lub dolne aktywne

  Waga pilota
optymalnie 105 kg, max. 130 kg 

 

Delta nowa koncepcja ramy napędu

Zamiary wprowadzenia do produkcji nowych, mocniejszych, a zarazem cięższych silników, wymusiły rozpoczęcie prac nad nowym rodzajem ramy. Rotor.II-5Silniki o najwyższych mocach wymagają znaczącej ingerencji w podstawowe reguły projektowania ram ppg.

Wraz ze wzrostem mocy silnika oprócz zamierzonego większego ciągu, pogłębiają się niestety wszystkie niekorzystne zjawiska związane z pracą śmigła, wibracjami, hałasem, czy też znaczącym ciężarem silnika.

Mają one nie tylko wpływ na komfort lotu, ale też na bezpieczeństwo. Problem ten daje się odczuć już w trakcie lotu po prostej, jednak przy niezbyt gwałownych manewrach połączonych na przykład z jednoczesnym operowaniem speed-em, możemy uzyskać niespodziewane zachowania układu napęd-skrzydło, których nie znaliśmy latając z mniejszymi silnikami. W odróżnieniu od istniejących popularnych konstrukcji w których rama jest prostopadła do podłoża lub odchylona do tyłu, delta została nachylona znacząco w przód. Pozwala to spełnić nowe wymagania wyważenia napędu. Ciężki napęd znacznie łatwiej zakłada się na plecy. Jego pozycja w trakcie lotu jest dużo korzystniejsza dla efektywnego opływu powietrza, a tuż po starcie znakomicie ułatwia wsiadanie w uprząż. W trakcie lotu uzyskujemy lepszą pozycję pilota względem wektora ciągu, poszerzając działanie ruchomych wypór. Zbiornik paliwa znacząco oddala się od śmigła. Ułatwia napływ strug, zmniejsza halas i drgania śmigła. Ponadto środek ciężkości zbiornika znajduje się bezpośrednio poniżej osi obrotu wypory, przez co ubytek, lub uzupełnienie poziomu paliwa nie mają wpływu na wyważenie napędu, a cień aerodynamiczny jaki tworzy zbiornik jest mniejszy niż w standardowej konstrukcji i komponuje się łagodnie z sylwetką pilota. Ważną cechą delty jest możliwość zamontowania silnika bardzo blisko ciała pilota. Ma to znaczenie nie tylko jako wpływ na odczuwanie ciężaru napędu na plecach, ale jest ważne jako element skupienia masy jak najbliżej osi obrotu wypory. Szeroka podstawa ramy sprawia, że napęd stoi stabilnie nawet na bardzo nierównym podłożu.

Zdjęcia napędu w opcjach 

Dolne podwieszenie ruchome wypory (zdjęcia przedstawiają Rotora I):

 

Górne podwieszenie sztywne wypory:

 

Do pobrania

Podręcznik użytkownika napędu Rotor 2.